Przedszkole powstało w ramach współpracy transgranicznej Gminy Zgorzelec oraz Gminy Schoenau-Berzdorf. Władze obu gmin postanowiły stworzyć siostrzane placówki opieki nad najmłodszymi. Realizację inicjatywy umożliwił Europejski Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Polska Saksonia, w ramach którego projekt pn. „Krasnoludki – przedszkola bez granic” otrzymał dofinansowanie.
Placówka w Jędrzychowicach mieści się w nowocześnie wyremontowanym budynku, gdzie dzieci znajdą przyjazne, bezpieczne miejsce. Każda sala została tematycznie zaprojektowana. Jest miejsce na zabawę, naukę języka niemieckiego, wypoczynek i spożywanie posiłków, które będą przygotowywane na miejscu. Wokół budynku znajduje się duży i bezpieczny plac zabaw. Placówka zapewnia dzieciom nie tylko opiekę. Duży nacisk położony jest na współpracę polsko-niemiecką. Integracja dzieci polskich i niemieckich przybiera różnorodne formy. Od wspólnych imprez przez wycieczki, naukę języka niemieckiego po wymianę doświadczeń pomiędzy polskimi i niemieckimi opiekunami oraz rodzicami. Zapewniamy troskliwe i indywidualne podejście do potrzeb każdego dziecka.
Kontakt
Dyrektor szkoły | mgr Joanna Karkowska |
E-mail: | krasnoludki@gmina.zgorzelec.pl |
Strona www | http://krasnoludki.gmina.zgorzelec.pl |
Telefon: | 75 64 084 78 |
Adres: | Jędrzychowice 74 59-900 Zgorzelec |
Misja przedszkola
Przedszkole zapewnia dzieciom opiekę, dba o ich bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne. Rozpoznaje i zaspokaja potrzeby oraz rozwija indywidualne możliwości i talenty. Tworzy warunki do nabywania przez dzieci wiadomości i umiejętności, których celem jest osiągnięcie przez wychowanków stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Placówka buduje środowisko społeczne dziecka, kształtuje jego postawy moralne oraz uczy odróżniania dobra od zła. Kieruje się zasadami wynikającymi z Konwencji o prawach dziecka. Wspiera działania wychowawcze rodziców. Promuje zachowania przyjazne przyrodzie, a także buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej.
U podstaw rozwoju i doskonalenia pracy przedszkola leżą wymagania państwa wobec przedszkoli, określone w zmienionym Rozporządzeniu w sprawie nadzoru pedagogicznego.
Naszą działalność opisuje cytat: „Tak naprawdę to są tylko dwie rzeczy, w które można wyposażyć dzieci: pierwszą są korzenie, drugą – skrzydła”.
Wizja przedszkola
Cele ogólne:
- Przedszkole tworzy procesy indywidualnego wspomagania rozwoju i edukacji odpowiednio do potrzeb i możliwości dziecka.
- Dziecko jest aktywne i twórcze w nabywaniu wiadomości, umiejętności i postaw w zakresie co najmniej podstawy programowej.
- Procesy zachodzące w przedszkolu zapewniają rozwój jego podmiotów.
- Przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa, współpracuje z nim na rzecz rozwoju własnego i lokalnego.
- Zarządzanie przedszkolem zapewnia jego sprawne funkcjonowanie i jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, polityką oświatową państwa i przyjętą koncepcją rozwoju.
- Przedszkole monitoruje i doskonali efekty swojej pracy.
Sylwetka absolwenta
Absolwent przedszkola:
· posiada wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej,
· jest samodzielny,
· interesuje się nauką i techniką,
· aktywnie podejmuje działania,
· zna i respektuje normy społeczne,
· jest otwarty na potrzeby innych ludzi,
· potrafi współdziałać w zespole,
· lubi działania twórcze i działania artystyczne,
· jest wrażliwy na piękno i artystyczne formy przekazu,
· zna i akceptuje zasady zdrowego stylu życia,
· posiada bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym,
· wykazuje gotowość do działania na rzecz środowiska przyrodniczego,
· ma świadomość tego, że jest Polakiem i Europejczykiem.
Miejsce i rola jaką pełni przedszkole – priorytety.
Pierwszym, a zarazem podstawowym środowiskiem naturalnym zapewniającym dziecku prawidłowy rozwój jest rodzina. Rodzice są odpowiedzialni za zaspakajanie podstawowych potrzeb biologicznych i psychologicznych. To oni jako pierwsi kształtują obraz świata i społeczności. Uczą zasad i norm panujących.
Jednak dla dziecka w wieku od 3 do 6 lat, środowisko rodzinne jest niewystarczające, ponieważ jego dynamiczny rozwój wymusza konieczność wyjścia poza bezpieczne granice domu rodzinnego, po to by poznawać dalsze otoczenie.
Najkorzystniejsze warunki w tym zakresie spełnia wyspecjalizowana instytucja jaką jest przedszkole.
To właśnie w przedszkolu, gdzie dziecko uczy się nawiązywać pierwsze kontakty interpersonalne, dostrzegać potrzeby drugiej osoby, funkcjonować w grupie, respektować obowiązujące w niej zasady i reguły, a także przyjmować różne role i współdziałać, następuje proces socjalizacji.
W przedszkolu przekazywane są nie tylko treści wychowawcze i kształtowane postawy moralne, ale również wyposaża się dziecko w odpowiedni zasób wiedzy i umiejętności oraz pobudza do działania i aktywności uwzględniając jego indywidualne tempo rozwoju.
Jednak, aby przedszkole należycie wypełniało swoją funkcję i realizowało stojące przed nim zadania, a także spełniało oczekiwania dzieci i rodziców, musi podejmować różnorodne działania podnoszące jakość świadczonych przez nie usług.
Od postawy dyrektora i nauczycieli w znacznym stopniu zależą losy wychowanków, nadzieje rodziców oraz komfort psychiczny pracowników przedszkola.
Biorąc pod uwagę wcześniejsze stwierdzenia należy podkreślić, że model przedszkola środowiskowego, w którym mają ze sobą do czynienia trzy równoprawne podmioty: dziecko, rodzice i nauczyciele, jest tym modelem, który zapewnia jakość i sukces.
Działania przedszkola mają również na celu aktywizowanie społeczności lokalnej oraz promowanie znaczenia edukacji przedszkolnej dla rozwoju społeczności.
Przedszkole jest zawsze przyjazne i atrakcyjne dla dzieci i ich rodzin. W przedszkolu funkcjonują trzy oddziały dziecięce, liczba dzieci uczęszczających do przedszkola będzie stała z tendencją do wzrostu.
Przedszkole powstało w wyniku realizacji projektu partnerskich gmin po stronie polskiej i niemieckiej. Zatem zacieśniamy więzy współpracy w powstałym przedszkolu po stronie niemieckiej z przedszkolem w Jędrzychowicach.
Oferujemy szereg imprez i uroczystości oraz wycieczek :
- Pasowanie na Przedszkolaka;
- wycieczki do gospodarstw agroturystycznych;
- spotkanie z Mikołajem;
- spotkania opłatkowe z Jasełkami;
- Dzień Babci i Dziadka;
- Bal Karnawałowy;
- wycieczka integracyjne z rodzicami;
- uroczyste śniadanie wielkanocne z poszukiwaniem zajączka;
- olimpiady sportowe;
- warsztaty plastyczne, muzyczno – ruchowe;
- konkursy piosenki polsko – niemieckiej;
- Dzień Przedszkolaka;
- Festyn Rodzinny;
- udział w konkursach plastycznych
- urodziny dzieci – przedszkolne święto JUBILATA
- tematyczne dni, np. :
Ø Święto Pluszowego Misia,
Ø Pieczonego Ziemniaka,
Ø Zabawa Andrzejkowa,
Ø Święto Kubusia Puchatka,
Ø Powitanie Wiosny,
Ø Walentynki,
Ø Tłusty Czwartek,
- Uroczyste zakończenie roku dla 5-latków;
- Koncerty, teatrzyki, wyjazdy do Teatru w Gӧrlitz.
Placówka cieszy się dobrą opinią wśród rodziców.
Jej atuty to:
- lokalizacja z dala od ruchliwych ulic;
- przyjazny dziecku rozkład budynku;
- duży i zielony ogród;
- życzliwa i wesoła atmosfera sprzyjająca zabawie i pracy;
- wykwalifikowany personel współodpowiedzialny za przedszkole i to co się w nim dzieje;
- dbałość o wszechstronny rozwój dziecka;
- dobra kuchnia;
- atrakcyjne zajęcia;
- uroczystości na wysokim poziomie artystycznym;
- dyrektor sprawnie zarządzający i bardzo zaangażowany w życie przedszkola.
W przedszkolu panuje życzliwa i przyjazna atmosfera: nauczyciele, personel administracyjny i obsługowy stanowić będzie zespół chętny do pracy. Wszyscy starają się dobrze wypełniać powierzone obowiązki, gdzie nie zabraknie w codziennej pracy humoru.
Staramy się by zadowoleni rodzice przyprowadzali do nas uśmiechnięte dzieci.Zależy nam na tym, by dzieci czuły się bezpiecznie i z radością spędzały czas bawiąc się i ucząc. O to dbają szczególnie nauczyciele, proponując dzieciom atrakcyjną ofertę zajęć dostosowaną do ich możliwości rozwojowych.
Kompetencje nauczycieli, ich kreatywność i otwartość na zmiany, dążenie do sukcesywnego podnoszenia kwalifikacji umożliwiają realizację koncepcji i wpływają jednocześnie na podniesienie jakości pracy przedszkola.
Rozwijamy współpracę z sąsiednimi placówkami oświatowymi i przedszkolem w Niemczech, Szkołami Podstawowymi na terenie Gminy Wiejskiej Zgorzelec w zakresie:
- wymiany doświadczeń,
- prezentacji na festynie wiejskim,
- wspólnych zaproszeń na wystawy,
- pokazowych zajęcia dydaktyczne,
- szkoleń dla nauczycieli;
- spotkań z pracownikami Poradni Psychologiczno –Pedagogicznej – pomoc dla rodziców i dziecka,
- Radą Sołecką w Jędrzychowicach,
- Władzami Gminy Wiejskiej Zgorzelec – patronat nad Olimpiadą Sportową, wspólne spotkania,
- promocji Przedszkola na łamach prasy lokalnej;
- współpracy z uczelniami – Wydziałem Studiów Edukacyjnych – organizacja praktyk studenckich ( nawiązanie współpracy z Uniwersytetem Karola w Pradze – Ośrodek Liberec),
- pokazów i pogadanek dla dzieci z przedstawicielami Policji, Straży Pożarnej, Służby Zdrowia, itp.,
Specjaliści:
· Pedagog
· Psycholog
· Dietetyk
· Oligofrenopedagog
· Logopeda
Baza przedszkola:
- Dobrze wyposażone sale przedszkolne w pomoce dydaktyczne i zabawki
- Tablice interaktywne, projektory
- Sala muzyczna
- Szafki „szkolne” dla wszystkich dzieci.
Dotychczasowe sukcesy:
1. Pierwsze miejsce w XII Ogólnopolskim Konkursie Plastycznym „Jesień- wszystkie barwy jesieni”
2. Wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie Plastycznym „Las domem ptaków”
3. Pierwsze miejsce w ogólnopolskim konkursie plastycznym „Wiosenne kompozycje”
4. Laureaci Gminnego Konkursu Recytatorskiego; udział w powiatowym konkursie recytatorskim
5. Pierwsze miejsce w konkursie plastycznym „Straż pożarna w oczach dziecka”! zorganizowanym przez OSP Trójca
6. Występ artystyczny z okazji uroczystości związane z 70-leciem Oświaty w gminie Zgorzelec i Dniem Edukacji Narodowej.
7. Wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie Plastycznym „Przyjaciel Wszystkich- Pluszowy Miś”
8. Publiczne Przedszkole „Krasnoludki” w Jędrzychowicach zostało laureatem konkursu „Przedszkole z Pasją Oficyny MM”